понедельник, 29 августа 2011 г.


Попередній правовий аналіз
обставин та наслідків виключення Філіпчука Дмитра Васильовича зі складу
ПП “Фронт змін”

Обставини викладені клієнтом:
До недавнього часу Філіпчук Дмитро Васильович був членом політичної партії “Фронт Змін”. За списками саме цієї політичної сили на останніх виборах до місцевих рад пан Філіпчук був обраний депутатом Сквирської районної ради. Статус депутата Сквирської районної ради він має і дотепер. Від третьої особи він дізнався, що рішенням Бюро Політичної Партії "Фронт Змін" 9 червня 2011 року він був виключений зі складу партії з формулюванням “за систематичне невиконання рішень керівних партійних органів”. Повідомлення про його виключення було опубліковано 10.06.2011 року на офіційному сайті ПП “Фронт Змін” www.frontzmin-ko.org.ua
Таке рішення Бюро партії Дмитро Васильович вважає незаконним та таким що порушує його права. Для більш детального розуміння правової суті ситуації ним були поставлені наступні питання:

1. Чи були порушені вимоги нормативних документів, окрім статуту партії, під час виключення з членів партії Філіпчука Дмитра Васильовича? Які саме норми порушені та які правові наслідки, передбачені законодавством, мають виникнути у звязку з таким порушенням?
Відносини що виникають між політичними партіями та їх членами регулюються в Україні Конституцією України, Законом України “Про обєднання громадян”, Законом України “Про політичні партії в Україні”, статутом політичної партії та іншими законами України (ст. 3 ЗУ “Про політичні партії в Україні”).
Порядок вступу до політичної партії,  зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії (ст. 6 ЗУ “Про політичні партії в Україні”).
Статут політичної партії обовязково має визначати права та обов'язки членів політичної партії,  підстави припинення чи зупинення членства в політичній партії (ч.4 ст.8 ЗУ “Про політичні партії в Україні”). Отже, жодних конкретних вимог до процедури припинення членства в політичній партії жоден закон не містить, зазначаючи при цьому необхідність врегулювання цих відносин статутом політичної партії.
Ані Статут Партії ані Закон не встановлюють вимог щодо повідомлення членів партії про прийняті керівними органами рішення. Отже, стверджувати про порушення ПП “Фронт змін” якихось норм не лише закону, а й власне Статуту ПП “Фронт змін” в частині неповідомлення члена партії про розгляд Бюро партії питання про його виключення можливо лише спираючись на загальні засади діяльності Партії, що закріплені в ст. 4 Статуту ПП “Фронт змін”. Для винесення остаточного висновку з цього питання необхідно додатково вивчати Положення про членство ПП “Фронт змін”, Протокол засідання Бюро 9.08.2011 року на якому приймалось рішення про виключення та власне Рішення про виключення, якщо воно оформлювалось окремим документом.
Відповідно до Статуту ПП “Фронт змін”, керівними органами Партії є Лідер Партії, Рада Партії та Бюро Партії. Лідер партії у межах своїх повноважень вносить до Бюро Партії подання про виключення з Партії її членів за дії, несумісні з цим Статутом або Програмою Партії (п.22 ст. 16 Статуту ПП “Фронт Змін”).
Бюро Партії у межах своїх повноважень приймає рішення про виключення з Партії за дії, несумісні з цим Статутом та програмними документами Партії, будь-якого члена Партії, окрім Лідера Партії, членів Ради Партії, Голови Комітету партійного контролю, у порядку та на умовах, визначених цим Статутом (п.17 ст.22 Статуту ПП “Фронт Змін”).
Членство в ПП “Фронт змін” припиняється з моменту прийняття Зїздом Партії, Бюро Партії або радою територіальної організації Партії відповідного рішення у разі виключення члена з Партії за:
а) вчинення діянь, несумісних из цим Статутом та програмними документами Партії, зокрема, за систематичну (більше трьох разів) несплату членських внесків;
б) невиконання чи неналежне виконання рішень керівних та контролюючих органів Партії або перешкоджання виконання вказаних рішень Партії іншими членами;
в) вчинення дій що дискредитують Парті, членів Партії, керівних та контролюючих органів Партії, територіальних, місцевих та первинних організацій Партії (ст. 62 Статуту ПП “Фронт змін”).
Отже, з аналізу норм Статуту ПП “Фронт змін” вбачається що Бюро Партії не мало повноважень на прийняття рішення про виключення членів Партії з формулюванням вказаним в оголошенні на офіційному сайті ПП “Фронт змін”.
Так, Лідер Партії “Фронт змін” має право ініціювати виключення, а Бюро Партії – прийняти рішення про виключення члена лише за дії, несумісні з цим Статутом або Програмою Партії (пп.”а” п.2 ст. 62 Статуту ПП “Фронт змін”). Рішення ж про виключення члена з ПП “Фронт змін” з будь-яких інших підстав, аніж зазначена у пп. “а” п.2 ст. 62 Статуту ПП “Фронт змін” має лише Зїзд ПП “Фронт”, якщо це право не було делеговано ним Бюро Партії окремим рішенням.

2. Кого та до якої відповідальності можливо притягнути осіб причетних до порушення прав Філіпчука Дмитра Васильовича? Який механізм притягнення?
У звязку з відсутністю достовірної інформації щодо фактичних деталей та обставин прийняття рішення про виключення Філіпчука Дмитра Васильовича зі складу партії, говорити про можливість притягнення посадових осіб Партії до відповідальності за прийняття згаданого рішення передчасно.
Відповідно до Статуту ПП “Фронт змін”, дії посадових осіб Бюро Партії може бути перевірено Комітетом партійного контролю в порядку встановленому ст. 23 Статуту ПП “Фронт змін”.
Державний контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії діяльністю політичних партій здійснює Міністерство юстиції України.
Ініціювати процедуру перевірки факту виключення члена партії з ПП “Фронт змін” Міністерством юстиції України можливо за заявою особи права якої порушені внаслідок дій посадових осіб Партії.
У разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи:
1) попередження про недопущення незаконної діяльності;
2) заборона політичної партії.

3. Чи можуть дії таких осіб кваліфікуватися як “службове підроблення”?
Службове підроблення (російською – “подлог”), це діяння передбачене ст. 366 Кримінального кодексу України. Полягає воно у внесенні службовою особою до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення документів, а також складання і видача завідомо неправдивих документів.
Для того щоб робити висновок щодо наявності у діях окремих осіб складу цього злочину потрібно зрозуміти які саме особи складали офіційні документи Партії щодо виключення Філіпчука Дмитра Васильовича зі складу Партії (протокол засідання Бюро Партії на якому приймалось рішення, власне рішення про виключення, подання Лідера Партії про виключення, тощо).

4. Чи може виключення з партії потягнути за собою позбавлення статусу депутата Сквирської районної ради?
Права та обовязки, порядок отримання та припинення повноважень депутатів місцевих рад визначається Законом України “Про статус депутатів місцевих рад”.
Депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі -  депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи   їх громад, який відповідно до Конституції України і Закону України "Про вибори депутатів  місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України" (ст. 2 Закону України “Про статус депутатів місцевих рад”).
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії  відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною  територіальною  виборчою комісією і закінчуються  в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (п. 2 ст.4 ЗУ “Про статус депутатів місцевих рад”).
Повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності   перелічених у ст. 5 ЗУ “Про статус депутатів місцевих рад” підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у випадках передбачених, а саме:
1) його відкликання виборцями у встановленому  цим  Законом порядку;
2) виключено;
3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;
4) обрання або призначення  його  на  посаду,  зайняття  якої згідно  з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень;
5) обрання його депутатом іншої місцевої ради;
6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;
7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі;
8) його смерті.
Порядок відкликання депутата виборцями передбачений розділом 5 ЗУ “Про статус депутатів місцевих рад” та передбачає необхідність ініціювання цього процесу спеціально уповноваженими на те субєктами. З аналізу норм згаданого закону випливає можливість ініціювання такого процесу і ПП “Фронт змін” через відповідні територіальні організації.
Отже, припинення членства у політичній партії не є підставою для припинення повноважень депутата місцевої ради, проте може бути підставою для ініціювання ПП “Фронт змін” процесу відкликання депутата виборцями.

5. Яким чином належить захищати свої порушені права члена ПП “Фронт змін”?
Належним засобом захисту порушених прав вбачається:
- звернення до Міністерства юстиції України із заявою на протиправні дії ПП “Фронт змін” (з метою притягнення посадових осіб партії до відповідальності у разі наявності у їх діях порушень);
- звернення до суду з позовом про захист честі і гідності та відшкодування шкоди завданої розголошенням недостовірної інформації (з метою захисту репутації та зобовязання партії спростувати розголошену в оголошенні недостовірну інформацію).

Комментариев нет:

Отправить комментарий